تبلیغات
کاشیکاری مساجد برادران حفیظی، اصفهان - وضعیت ایران در تولید كاشی و سرامیك
 
کاشیکاری مساجد برادران حفیظی، اصفهان
                                                        
درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : رسول حفیظی
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :



ایران تاكنون در رده نهم بزرگترین تولیدكنندگان كاشی و سرامیك جهان جای داشته است. حمایت دولت، بانك‏ها و سودآوری زیاد سال‏های گذشته را می‏توان از دلایل گسترش این صنعت دانست. میزان تولید در سالهای گذشته افزایش یافته ولی رشد ظرفیت تولید بسیار بالا بوده است. البته همانطور كه فاصله ظرفیت تولید و تولید افزایش یافته در سال‏های اخیر مازاد تولید نیز به شدت بیشتر شده و پیش‏بینی می‏شود علاوه بر مازاد تولید از لحاظ استانداردهای تولید نیز كارخانه‏های ایران در وضع مناسبی قرار ندارند، هیچ یك از استانداردهای صنعت كاشی و سرامیك ایران مانند میزان تولید سرانه، انرژی مصرفی، هزینه‏های تعمیر و نگهداری، مقدار ضایعات، مقدار نیروی كار با استانداردهای رایج دنیا تطابقی ندارد .بدیهی است چنین محصولاتی از شرایط لازم برای ورود به بازار جهانی برخوردار نیستند. از این رو نخستین شرط گام نهادن به بازارهای جهانی كسب گواهی كیفیت جهانی است.








وضعیت بازار كاشی و سرامیك در ایران

 

نگاهی به بازار داخلی نشان می‏دهد كه ساختار حاكم بر بازار كنونی این صنعت از نوع رقابت انحصاری است. این نوع ساختار به آن معنی است كه در بازار هم رقابت وجود دارد و هم انحصار، بازار از آن جهت رقابتی است كه هم تعداد تولیدكنندگان و هم مصرف‏كنندگان زیاد است و از سوی دیگر بین تولیدكنندگان نیز رقابت وجود دارد. اما انحصار صنعت كاشی و سرامیك ایران ناشی از جایگاه ویژه هر یك از تولیدكنندگان در بازار و همچنین بازارهای انحصاری برخی از تولیدكنندگان است. به سبب عرضه بیش از حد بازار كاشی و سرامیك دچار مشكلاتی شده است و این مشكلات ساختاری است و در كوتاه مدت از بین نمی‏رود. بررسی تقاضا نیز نشان می‏دهد كه تقاضای این محصول دارای ثبات قابل توجهی است و افت قیمت، كاهش سودآوری و از بین رفتن رشد و پویایی این صنعت تنها به دلیل مازاد عرضه ایجاد شده است. نحوه تامین تقاضا یكی دیگر از مشكلات موجود در این صنعت است. به رغم بالا بودن میزان عرضه محصولات توسط كارخانه‏های داخلی با آزاد شدن واردات از سال ۱۳۸۰ محصولات وارداتی با كیفیت بهتر و قیمت پایین‏تر بخشی از بازار داخلی را به خود اختصاص دادند.

  

 

 

 

وضعیت صادرات كاشی و سرامیك

 

همانطور كه آمار تولید و مصرف كاشی و سرامیك در ایران نشان می‏دهد اكنون بازار داخلی اشباع شده و از سوی دیگر نبود توان رقابت در بازارهای برون مرزی به دلیل قیمت تمام شده بالا، مسائل حمل و نقل، بسته‏بندی باعث شده تا بخشی از ظرفیت این صنایع بدون استفاده بماند. در این شرایط هرگونه توسعه سرمایه‏گذاری در این بخش جز با دید صادراتی خطایی بزرگ محسوب می‏شود. بنابراین ورود به بازارهای جهانی مستلزم شرایطی است كه برخی از آنها عبارتند از:
۱- افزایش كیفیت و كسب گواهی‏های كیفیت جهانی

۲-  لزوم كاهش قیمت و همچنین كاهش قیمت تمام شده تا سطح قیمت‏های بین‏المللی

۳- افزایش مقیاس تولید به منظور كاهش قیمت تمام شده

۴- تلاش برای كاهش موانع گمركی و تعرفه‏های كشورهای موردنظر

به رغم ضرورت صادرات برای تداوم حیات صنعت كاشی و سرامیك ایران، متاسفانه رشد صادرات چندان مطلوب نیست و شركت‏ها همه تلاش خود را برای تصاحب بازارهای داخلی به كار بسته‏اند. پیش‏بینی می‏شود امسال این صنعت ۱۸۵ میلیون مترمربع مازاد تولید داشته باشد كه از این میزان ۱۰ میلیون مترمربع كاشی از ایران صادر خواهد شد.






نوع مطلب : مطالب مرتبط، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.