تبلیغات
کاشیکاری مساجد برادران حفیظی، اصفهان - بررسی وضعیت بازار كاشی و سرامیك در آسیا
 
کاشیکاری مساجد برادران حفیظی، اصفهان
                                                        
درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : رسول حفیظی
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
با توجه به قیمت پایین كاشی‏های آسیایی در مقایسه با انواع اروپایی و وقوف و آگاهی تولیدكنندگان آسیایی به این امر، قیمت‏گذاری این محصول و حضور آن در بازار در سال‏های اخیر مشكلات بسیاری را به دنبال داشته است. قیمت هر مترمربع كاشی در كشور ایران حدود ۵ الی ۶/۵ دلار برآورد شده است. مواد اولیه داخلی با كیفیت مناسب و هزینه پائین انرژی ازجمله مزایای تولید و هزینه‏های بالا مربوط به واردات لعاب و مشكلات مربوط به نوسان قیمت دلار از مهمترین محدودیت‏های مطرح شده در رابطه با صنعت تولید كاشی در ایران محسوب می‏شوند. قیمت هر مترمربع كاشی در تركیه معادل ۴ دلار، مالزی ۲/۶ الی ۳/۱ دلار، ژاپن ۵ دلار، اندونزی ۱/۴ الی ۱/۶ دلار و فیلیپین ۵ دلار برآورد شده است.



با توجه به قیمت كاشی در كشورهای آسیایی می‏توان اینگونه نتیجه گرفت كه در صورت برنامه‏ریزی دقیق در زمینه بازاریابی و سیاستگذاری‏های صحیح فروش، تولید كاشی در آسیا علیرغم تمامی محدودیت‏های مطرح شده، سودآوری‏هایی را نیز به همراه خواهد داشت. ولی شرایط فعلی و پایین بودن قیمت كاشی‏های آسیایی در بازارهای بین‏المللی و به ویژه در مقایسه با انواع اروپایی نتیجه سیاستگذاری قبلی مبنی بر كاهش قیمت كاشی آسیایی از جانب تولیدكنندگان جهت صادرات بیشتر برای مقابله با بحران اقتصادی اخیر آسیا بوده است.
آمار در چند سال اخیر بیانگر رشد بازار و افزایش قیمت كاشیهای اروپایی به طور متوسط به میزان ۲۵ درصد بوده درحالیكه همین آمار در رابطه با آسیا در حدود ۱۳ درصد كاهش را نشان می‏دهد. می‏توان گفت كه عوامل موثر در بروز این اختلاف در قیمت‏ها به دو مقوله اساسی و مهم یعنی كیفیت كالا و دیدگاه تولیدكننده برمی‏گردد. شاید بتوان گفت كه دیدگاه مشتریان اروپایی در رابطه با كالاهای آسیایی به عنوان محصولات با كیفیت نامطلوب و پایین در این روند و حتی در بینش خریداران آسیایی كه از بازارهای اروپایی الگوبرداری می‏كنند بسیار موثر بوده است كه البته این امر برای تولیدكنندگان آسیایی كه تولیدات خود را به بهترین كیفیت در بسیاری موارد قابل مقایسه با انواع اروپایی و مطابق با استانداردهای مطرح بازار ارائه می‏كنند بسیار ناگوار است.
از دیگر عوامل موثر در كاهش قیمت كاشی‏های آسیایی می‏توان به بحران اقتصادی اخیر آسیا و به دنبال آن عدم توازن در ارسال كالا و هزینه‏های بارگیری اشاره كرد به طوری كه در اثر این جریان، هزینه‏های حمل و نقل برای تولیدكنندگان اروپایی جهت ارسال كاشی به آسیا كاهش یافته و در نتیجه قیمت كاشی نیز در بازار آسیا كمتر شده كه این امر سبب تنزل قیمت‏های پایه و در نتیجه متضرر شدن تولیدكنندگان آسیایی شده است. همین امر در رابطه با صادرات به ویژه كشورهایی كه اصرار به پرداخت قیمت‏های بارگیری كمتر نسبت به قیمت خود كاشی دارند، چشمگیرتر بوده و از دلایل مهم در رابطه با كمرنگ‏تر شده چشم‏انداز صادرات به اروپاست. كاهش تقاضا برای واردات، تنزل قابل توجه بازار در مقایسه با دوره قبل از بحران اقتصادی، كاهش قیمت كاشی، ركود در صنعت ساختمان‏سازی و اجرای پروژه‏های عمرانی و همچنین كاهش سرمایه‏گذاری در این بخش از جمله پیامدهای ناگوار این روند محسوب می‏شوند. این مسئله نه تنها در آسیا كه در بازارهای اروپایی نیز تاثیر نامطلوبی داشته به طوری كه به دنبال شكست قیمت كاشی‏های آسیایی از جانب برخی از تولیدكنندگان این منطقه به امید دستیابی به سود بیشتر در بازارهای اروپایی، قیمت‏های كاشی اروپایی به دلیل ترس از ورود سیل كاشی ارزان قیمت آسیایی بالا نرفته و بدین ترتیب شرایط اقتصادی به گونه‏ای مختلف شده است. علت بالا بودن قیمت كاشی ایران نسبت به قیمت جهانی آن این است كه تولیدكنندگان كاشی به موازات كاهش هزینه‏های تولید قیمت محصولات خود را كاهش ندادند. در سال‏های قدیم كه كاشی با كوره‏های سنتی تولید می‏شد، قیمت تمام شده كاشی به دلیل بالا بودن هزینه‏های اولیه ازجمله سوخت، برق، نیروی انسانی و غیره نسبتا بالا بود، اما بعد از مدتی با ورود تكنولوژی‏های مدرن، هزینه تولید كاشی و به تبع آن قیمت واقعی آن به طور فاحشی افت كرد ولی متاسفانه تولیدكنندگان كاشی در قیمت آن تغییری ایجاد نكردند و قیمت‏های امروزی تقریبا همان قیمت‏های كاشی است كه به شیوه سنتی تولید می‏شود.
البته ایجاد جو رقابت در بین تولیدكنندگان به تدریج سبب كاهش قیمت‏ها خواهد شد، اما باید توجه داشت كه این امر موجب كاهش كیفیت محصولات نشود. همچنین هزینه‏ها را با اعمال اقدامات دیگری ازجمله كاهش نیروی انسانی بالا بردن بهره‏وری و كاهش در میزان ضایعات می‏توان كاهش داد. وزارت صنایع باید به گونه‏ای فعالیت كند تا سرمایه‏داران را به سرمایه‏گذاری در صنایع مختلف تشویق كند اما به همراه آن باید آنها را نسبت به میزان تولید، بازار و مسائل ضروری دیگر نیز آگاه سازد.

گزارشی از فرازو نشیب های صنعت كاشی سرامیك در ایران

تولید كاشی و سرامیك 248 برابر شده استاز زمان احداث اولین واحد تولید كاشی در ایران حدود 45  سال می گذرد. روند این صنعت طی 45 سال گذشته به گونه ای بوده است كه از تولید 500هزار مترمربع در سال 1339 به 124میلیون مترمربع در سال 84 رسیده است (248 برابر). با بررسی طرح های در حال اجرا اعم از واحدهای جدید و طرح های توسعه واحدهای در حال كار پیش بینی می شود كه روند افزایش ظرفیت در چند سال آینده ادامه داشته باشد و ظرفیت اسمی واحدها در سال 1385 به 270 میلیون مترمربع و در سال 1386 به بیش از 330میلیون مترمربع برسد. این در حالی است كه ظرفیت های نصب شده در سال های فوق بالاتر از میزان تولید بوده است. به طور كلی تولید و رشد صنعت سرامیك ایران را می توان به چهار دوره كاملا مجزا تقسیم بندی كرد.

- دوره اول از سال 1338 تا سال 1357 سیاست گذاری های صنعتی قبل از انقلاب در قالب برنامه های 5 ساله توسعه و به موازات آن ایجاد زیرساخت های لازم در ابتدای دهه 30 به گونه ای شكل گرفت كه سرمایه های حاصل از بخش تجاری كشور به مسیر ایجاد واحدهای كوچك و بزرگ صنعتی و تولید هدایت شود. در بخش صنعت كاشی و سرامیك ایران نیز مشاهده می شود كه موسسان و سرمایه گذارانی كه برای اولین بار اقدام به احداث كارخانه كاشی نموده اند دارای پایگاه بازاری بوده و طبیعتا سرمایه حاصله نیز منشا تجاری داشته است. سرمایه گذاری و احداث واحدهای اولیه كاشی و سرامیك براساس شرایط و امكانات ذیل صورت گرفت.

 الف - مزیت نسبی مستتر در بسیاری از پارامترهای تولید مانند مواد اولیه، انرژی، نیروی كار و غیره.

 ب - تحولات اجتماعی و تغییرات الگوی تولید و مصرف در صنعت ساختمان و گرایش به استفاده از مصالح برتر در سال های پایانی دهه 40 و شروع دهه 50 الگوی مصرف در صنعت ساختمان خصوصا در اقلامی مانند كاشی و سرامیك نیز تغییر یافته و گرایش به مصرف كالای لوكس خارجی پیدا كرد. به همین دلیل علاوه بر تولید داخلی سالانه یك تا 1/5 میلیون مترمربع كاشی از كشورهای ایتالیا و اسپانیا وارد كشور می شود اما شرایط تولید داخلی و بازار رقابتی به گونه ای تنظیم شده بود كه این میزان واردات نه تنها هیچ گونه اثر سوء بر تولید داخلی نداشت، بلكه به لحاظ كیفیت و تنوع طرح های كاشی وارداتی، زمینه برای ارتقای سطح كیفی محصولات داخلی نیز فراهم می شد.

 

 

دوره دوم از سال 58 تا 1368 با پشت سر گذاشتن التهابات ناشی از انقلاب و تثبیت نظام جدید سیاست گذاری های صنعتی كشور بر اساس تز خودكفایی در تولید به جای واردات شكل گرفت. تاثیر این سیاست گذاری در صنعت كاشی كشور در احداث واحدهای جدید و توسعه كارخانه های احداث شده قبل از انقلاب نمایان شد. در سال 1365 با نظارت وزارت صنایع با خرید انبوه برای تعداد ده واحد كاشی شامل چهار واحد كاشی كف هر یك با ظرفیت اولیه 750هزار مترمربع و 6 واحد كاشی دیوار هر یك با ظرفیت اولیه 5/1میلیون مترمربع گشایش اعتبار شد. ماشین آلات كارخانه های مذكور از سال 66 تدریجا وارد شد و اولین واحد فوق در سال 1372 و بقیه واحدها تدریجا تا سال 1375 به بهره برداری رسیدند. در این زمان مجموع ظرفیت تولید كاشی و سرامیك ایران به حدود 20میلیون مترمربع رسید كه نشان دهنده عزم راسخ سیاست گذاران صنعتی كشور و مسوولان مربوط به تحقق تز خودكفایی و تولید جایگزین واردات می باشد. به دلیل محدودیت های ارزی و همچنین رسیدن كیفیت تولیدات كاشی و سرامیك كشور به سطح مطلوب كه همانا تامین نسبی نیازهای داخلی بود، محدودیت های تعرفه ای برقرار شد و ورود كاشی و سرامیك عملا متوقف گردید.

دوره سوم از سال 68 تا 79 در این دوره به دلیل پایان یافتن جنگ و تثبیت شرایط داخلی و رونق گرفتن صنایع خصوصا ساختمانی و نیاز روزافزون به مصالح ساختمانی من جمله كاشی و سرامیك، روند سرمایه گذاری و رشد صنعت كاشی و سرامیك با شتاب بیشتری ادامه یافت و با ورود تدریجی محصولات واحدهای جدیدالاحداث به بازار داخلی و تامین كامل نیازهای بازار، بخشی از آن نیز روانه بازارهای بین المللی شد. متوسط رشد سالانه از سال 58 تا پایان 79 (به مدت 20 سال) حدودا معادل 2/8درصد می باشد كه این درصد رشد دقیقا براساس پارامترهایی مانند رشد جمعیت و رشد اقتصادی كشور بوده است.

 

دوره چهارم (از ابتدای سال 1380 تا پایان سال 84 و پیش بینی تا سال 86) همانگونه كه قبلا ذكر شد رشد صنعت كاشی و سرامیك ایران طی سه دوره اول (1379 -1338) رشد متوازن و منطبق بر نیاز بازار داخلی و توان صادراتی این صنعت بوده است. با تصویب برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی كشور و ایجاد تسهیلات برای سرمایه گذاری و تشكیل صندوق ارزی هجوم سرمایه گذاران برای احداث واحدهای جدید با صدور سهل و آسان موافقت اصولی و پرداخت تسهیلات توسط شبكه بانكی كشور شروع شد. به طوری كه ظرف مدت دو سال بیش از 500میلیون مترمربع موافقت اصولی صادر گردید كه بیش از 220میلیون آن وارد فاز اجرایی شد. تولید و مصرف از نیمه دوم سال 1381 توازن بین مصرف و تولید به هم خورده و آثار مازاد تولید در بازارهای داخلی به صورت نابسامانی هایی در شبكه تولید و توزیع نظیر افزایش كمیسیون عاملین فروش، افزایش زمان دریافت وجه كالا، عرضه كاشی و سرامیك درجه 1 و 2 به قیمت كالاهای با درجه پایین تر، حذف درجه 1 و 2 از لیست قیمت ها و موارد دیگر نمایان شد. با گذشت زمان و افزایش سریع تولیدات و رسوب بخشی از تولیدات در سطح بازار و كارخانه ها و افزایش نابسامانی ها مرحله ورود به بحران از نیمه دوم سال 1382 شروع شد. در جدول روند افزایش تولید، میزان مصرف ، میزان صادرات طی 12 سال گذشته(1384 -1372 و پیش بینی تا پایان سال 1385 نشان داده شده). صادرات روند صادرات و میزان آن در طی سال های 72 الی 82 روند ثابت و بین 5 تا 6میلیون مترمربع در سال در نوسان بوده است و در سال 83 و 84 به میزان 9351000  و ده میلیون و  862 هزار تن رسیده است و آن هم فقط به خاطر اجبار نه به دلیل تمایل تولیدكنندگان به صادرات بلكه به دلایل ذیل بوده است:

 1 - اشباع بازار داخلی و رسوب كاشی در انبارها و كاهش نقدینگی

 2 - پایین بودن قیمت های صادراتی

 3 - افزایش مداوم قیمت تمام شده در ایران و از دست دادن توان رقابت و تحمل تورم دو رقمی هر ساله

 4 - كاشی و سرامیك ایران در بازارهای جهانی فاقد BRAND می باشد

 5 - اشباع بازارهای جهانی اكنون با توجه به واقعیت های فوق آیا امكان افزایش جهشی صادرات كاشی و سرامیك ایران وجود دارد؟ راهكارهای خروج از بحران آمار و ارقام نشان از بحران و استمرار آن دارد و می بایست مسببان اصلی در ایجاد بحران (مجموعه تولیدكنندگان و سرمایه گذاران، سیاستگذاران صنعتی و شبكه بانكی كشور) هدف اصلی را متمركز بر نجات سرمایه های ملی اعم از مادی و انسانی كه به سمت اضمحلال و نابودی می رود، نمایند. متاسفانه عظمت فاجعه و ابعاد آن شاید مانع از تحقق تمام اهداف و حل كلیه مشكلات گردد. اما موفقیتی هر چند اندك اولا می تواند در كوتاه مدت باعث نجات بخشی از سرمایه های ملی گردد و ثانیا می تواند مقدمه ای بر انسجام هر چه بیشتر دست اندركاران و كسب موفقیت های بیشتر برای حل كامل بحران در آینده باشد.

 1 - تولیدكنندگان كاشی و سرامیك می باید صادقانه بپذیرند كه با روحیه خودمحوری و عدم اعتقاد به جمع مخصوصا تشكیلات صنفی خود یعنی انجمن تولیدكنندگان كاشی و سرامیك ایران و عدم همكاری با آن مسابقه ای به صورت ناسالم ترتیب داده اند كه برگزاركنندگان مسابقه بازندگان اصلی آن و شبكه توزیع خصوصا عاملین فروش برندگان اصلی آن هستند.

 2 - تجدید سازمان، اعمال مدیریت علمی و كلاسیك، الگو قرار دادن سازمان ها مشابه بررسی نقاط بحران و تنگناها به روش علمی و رفع آنها.

 3 - مدیریت تولید شرایط فعلی و استمرار آن در سال های آینده نیاز به تصمیم و مدیریت جمعی برای برنامه ریزی مقدار تولید دارد.

 4 - تعیین تكلیف مازاد موجود در بازار و واحدهای تولیدی

 5 - حفظ قیمت های داخلی

 6 - اقدامات جمعی برای بازاریابی در بازارهای جهانی وزارت صنایع و معادن

 1 - صدور هرگونه موافقت اصولی اعم از احداث واحد جدید یا طرح توسعه در كشور را لغو كند.

 2 - جلوگیری از ارائه تسهیلات صندوق ارزی و دیگر اعتبارات

 3 - همكاری مستمر وزارت صنایع و معادن با انجمن تولیدكنندگان سرامیك ایران زیرا انجمن با در اختیار داشتن طیف وسیعی از كارشناسان مختلف می تواند به عنوان بازوی كارشناسی سیاستگذاری صنعتی و اقتصادی كشور مورد استفاده قرار گیرد. شبكه بانكی كشور

 1 - بازنگری در نحوه بررسی طرح ها

 2 - ممانعت از پرداخت هر نوع تسهیلات ارزی و ریالی به واحدهای جدیدالاحداث و طرح های توسعه كه در مرحله ایجاد تاسیسات و یا تخصیص ارز برای ورود ماشین آلات و تجهیزات می باشند. بدیهی است پیشنهادهای فوق صرفا در چارچوب منافع تولیدكنندگان كاشی و سرامیك نبوده و اصل مهم در این رابطه حفظ منابع ملی و جلوگیری از تضیع سرمایه ها می باشد زیرا انجماد سرمایه های عمومی به صورت واحدهای بلامصرف و نهایتا تملك آنها توسط بانك ها به معنای هدر دادن كامل امكانات و سرمایه های كشور است و ضد توسعه می باشند.



نوع مطلب : مطالب مرتبط، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.